Ghid practic de distracție pentru copii și părinți în București

Lecții de parenting: Sfaturi de la șase profesori care și-au creat propriul sistem de învățământ

0
Lecții de parenting: Sfaturi de la șase profesori care și-au creat propriul sistem de învățământ
Sigur ai auzit de metoda Montessori. Ori de școala Waldorf… Sunt două modele prezente și în țara noastră. La nivel internațional însă, nu sunt singurele. De ce sunt ele atât de căutate de părinți? Pentru că oferă o altă alternativă sistemului de stat, unde programa școlară este prea încărcată ori depășită, iar unii profesori prea plictisiți ori nepregătiți total pentru generația de azi. Descoperă în articol care sunt recomandările celor mai populare metode de educație concepute de șase profesori renumiți!

Nu este ușor să-ți dai seama cum să crești copiii, mai ales dacă toată lumea din jurul tău îți oferă sfaturi contradictorii. Chiar și opiniile marilor profesori și psihologi pot fi diferite. Dar totuși, toate școlile alternative cred că dacă dai libertate copiilor și îi prețuiești ca indivizi, aceștia vor crește încrezători în forțele proprii și fericiți. Nu asta își dorește orice părinte?!

Poate nu ar trebui să aplici doar o singură abordare educațională. Cei de la Bright Side au adunat recomandări din partea profesorilor și a oamenilor de știință care au lucrat pe sistemele educaționale, pentru a se asigura că prichindeii cresc pentru a fi oameni pe deplin funcționali care pot construi relații puternice.

Care sunt acestea, mai precis?


1. Sistemu Montessori, creat de Maria Montessori

Maria Montessori a fost prima femeie din Italia care a terminat școala medicală, iar apoi a lucrat cu copii bolnavi. Montessori a fost nominalizată de mai multe ori la Premiul Nobel, iar abordarea educațională este încă populară astăzi în multe țări, inclusiv în România, în special în învățământul preșcolar.

Recomandările Mariei Montessori:

  • Un copil merită respect, prin urmare cerinețe politicoase sunt mai bune decât ordinele.
  • Nu te uita la copiii de sus. Încercă să-I privești astfel încât ochii toi să fie la același nivel cu ai lor.
  • Asigură-i copilului tău un scaun și un birou potrivite pentru înălțimea lui; cârlige pentru hainele lui, astfel încât să poată să-și atârne lucrurile el însuși. Va fi fericit într-un astfel de mediu!
  • Nu face lucrurile pe care le pot face copiii pentru ei înșiși.
  • Dacă pedepsești un copil pentru orice greșeală se va simți vinovat de tot.
  • Dacă îți sprijini copiii și îi lași să-și exprime sentimentele, ei vor crește încrezători.
  • Lăsă-ți copilul să te ajute în treburile casnice!
  • Încearcă să nu cumperi jucării din plastic. Materialele naturale sunt mai bune.


2. Abordarea Reggio, creată de Loris Malaguzzi

Psihologul italian Loris Malaguzzi a venit cu această observație foarte frumoasă: un copil poate vorbi o sută de limbi, ceea ce înseamnă că prichindeii pot vorbi cu lumea și își pot exprima gândurile în moduri diferite: prin desene, cântări, jocuri. Adulții încearcă adesea să tacă în cele 99 de limbi. Părinții ar trebui să-și asculte copiii și să-i învețe să folosească aceste "limbi" în viața de zi cu zi.

Principiile lui Malaguzzi:

  • Nu există un răspuns greșit - există puncte de vedere diferite. Nu le spune copiilor că se înșeală despre ceva. Întreabă-i de ce gândesc într-un anumit fel și prezintă-le un mod diferit de gândire.
  • Înainte de a explica ceva, întrebă-l pe copilul tău dacă știe deja despre acest lucru. Dacă îi spui lucruri pe care deja le cunoaște  își va pierde interesul și nu te va asculta. La fel ca adulții.
  • Formulează mai multe întrebări care necesită răspunsuri detaliate. În acest fel, copiii vor învăța să gândească și să-și exprime gândurile.
  • Lasă copilul să aleagă mai des. De exemplu, ceea ce dorește să poarte și culoarea rucsacului pe care îl vrea.


► Citește și Sfatul psihologului: Regula de 3 minute pe care orice părinte ar trebui să o aplice


3. Școala Waldorf, creată de Rudolf Steiner

Ideea școlilor Waldorf este de a stimula o persoană încrezătoare care iubește munca și poate descoperi abilități creative în sine. Nu există clase și teste în aceste școli, dar copiii educați în acest sistem trec la examene la fel de bine ca și elevi din școlile obișnuite.

Recomandările lui Rudolf Steiner:

  • Nu există o carte, un manual care să-i învețe pe părinți să comunice cu copiii. Fiecare copil este unic, deci fiecare copil trebuie tratat în mod diferit.
  • Poveștile interesante pot învăța un copil mai bine decât capitolele plictisitoare din cărți.
  • Copiii ar trebui să petreacă mai mult timp în aer liber: să învețe să observe, să vadă frumusețea și să trăiască în armonie cu lumea înconjurătoare.
  • Jucăriile simple, cum ar fi cuburile de lemn, dezvoltă mai bine imaginația.
  • Ritualurile simple de zi cu zi ajută copiii să se simtă în siguranță și să-i învețe să fie organizați. De aceea, fiecare zi ar trebui să fie începută cu o poezie.


4. Școala Summerhill, creată de Alexander Neill

Britanicii au numit această școală ca fiind una"controversată". Elevii nu au voie să studieze și nici măcar nu sunt obligați să participe la cursuri. În medie, copiii petrec 3 luni fără să facă nimic și apoi încep să participe la cursuri. În afară de subiectele familiare, în Summerhill, elevii pot învăța să lucreze în Photoshop, să cultive plante, să facă trucuri magice și să dobândească alte abilități utile.

Principiile lui Alexander Neill:

  • Când spunem "nu" unui copil, copilul începe să spună "nu" vieții.
  • Un copil dificil este un copil nefericit, care nu poate găsi pacea cu lumea sau cu el însuși.
  • Părinții copiilor "dificili" ar trebui să se așeze pentru un minut și să răspundă sincer la aceste întrebări: "Le acord tot sprijinul copiilor mei?" și "Am încredere în ei?"
  • Ceea ce ar trebui să facă un copil este să-și trăiască propria viață, nu o viață planificată de părinți sau profesori.
  • Copiii nu trebuie să se adapteze la o școală, dar școlile ar trebui să se adapteze la copii.
  • Oamenii au nevoie de libertate. Să fii liber și să faci tot ce vrei este diferit.
  • Părinții încearcă adesea să sperie copiii cu consecințele înfricoșătoare pentru greșelile lor. Dar este mai bine să-i înveți pe copii să nu se teamă de nimic.


5. Instrumentalismul, creat de John Dewey

În Statele Unite ale Americii, Dewey este numit "tatăl educației progresiste". El credea că scopul școlii este să-l ajute pe un copil să-și găsească calea de ieșire din orice situație, învățându-se să se adapteze mediului înconjurător. De aceea, copiii ar trebui să fie învățați să facă anumite sarcini în loc să li se predea cunoștințe abstracte din cărți.

Ideile lui John Dewey: 

  • Copiii ar trebui să facă ceva în loc să fie învățați ceva. Acțiunea va duce la rezultate.
  • Nu-i face pe copiii rușinați de eșecurile lor. Eșecurile ne ajută să devenim mai buni.
  • Toate marile descoperiri științifice au fost făcute pentru că, la un moment dat, cuiva nu i-a fost frică să-și folosească imaginația.


6. Metoda Célestin Freinet

Freinet și-a deschis propria școală la vârsta de 24 de ani. El a ajutat copiii cu întârzieri de dezvoltare. Școala lui nu avea cărți sau teme, însă studenții săi au obținut rezultate deosebite și au fost pe deplin dezvoltați și educați.

Recomandările lui Freinet:

  • Cea mai plăcută activitate poate deveni tortură dacă ești obligat să o faci.
  • O pedeapsă este umilitoare atât pentru cel care pedepsește, cât și pentru cel pedepsit.
  • Cu cât copiii de vârste mici învață să facă treburi obișnuite în gospodărie, cu atât mai încrezători vor deveni în viitor.
  • În loc de interdicții și pedepse, ar trebui să negociezi cu copiii. Copiii ar trebui să poată vedea că opinia lor contează.


Dintre ideile prezentate mai sus, care ți se par cele mai valoroase? Car esunt principiile pe car ele urmezi tu în ce privește educația copiilor? Așteptăm opinia ta în comentariile de mai jos!

Foto: Freepik

Spune-ţi opinia

Notă: Codul HTML este citit ca şi text!
Inapoi sus